1. Aké výkazy odovzdáva materská škola?
Materské školy v zbere pre školský rok 2024/2025 odovzdávajú Eduzber výkazy, konkrétne výkazy MS a MSZAM a odovzdávajú aj výkaz V40-01 s počtom potenciálnych stravníkov. Podrobnejšie je povinnosť odovzdať špecifický výkaz rozpísaná v pomôcke vypĺňania počas septembrového zberu.
 
2. Prečo bolo potrebné resetovať (obnoviť) heslo pre odosielanie dávok do RIS alebo pre prístup k výkazom na crinfo?
Ide o lepšie zabezpečenie údajov, ktoré sú odosielané zo školského informačného systému (ŠIS) do RIS (Centrálneho registra). Pravidelná zmena hesla je jedným z odporúčaných spôsobov pre ochranu elektronických dát. Údaje o deťoch, žiakoch/žiačkách a zamestnancoch sa považujú za osobné, preto je ich ochrana dôležitá.
 
3. Ako správne evidovať to, že sa škola zapojila do nového štátneho vzdelávacieho programu?
Základná škola, ktorá bude vzdelávať žiakov a žiačky podľa nového ŠVP, uvedie odbor vzdelávania 7921B11 v triedach 1. ročníka a súčasne na kartách žiakov/žiačok 1. ročníka. Škola v 1. ročníku nemôže kombinovať žiakov vzdelávaných podľa nového ŠVP a podľa štátneho vzdelávacieho programu (2015). Všetci žiaci v ročníku musia mať rovnaký odbor.
Základné školy, ktoré vzdelávali podľa nového ŠVP už v školskom roku 2023/2024, zaznačia v šk. roku
2024/2025 odbor nového ŠVP žiakom v prvom a druhom ročníku. V druhom ročníku pokračujú žiaci,
ktorý sa vzdelávali podľa nového ŠVP v minulom školskom roku.
Viac v metodike pre nový ŠVP.
 
4 Ako správne zaznačiť kariérovú pozíciu supervízor?
Pedagogickému zamestnancovi označte kariérovú pozíciu supervízor v karte zamestnanca v záložke Pôsobnosť/Zamestnanecký pomer. V novej položke "Zníženie základného úväzku za výkon supervízora" vyznačte počet hodín o ktoré sa zníži základný úväzok PZ. Finančné prostriedky budú poskytnuté pre tých supervízorov, ktorým sa reálne zníži vyučovacia povinnosť o 3 – 5 hodín a údaj bude zaznačený v zbere údajov k 15. 9. 2024 v RIS.
Viac na stránke minedu.
 
5. Prečo musí gymnázium odosielať údaj o mieste praktického vyučovania do RIS?
Údaj je dôležitý pre štatistické vykazovanie. Stredné školy odosielajú údaj o mieste praktického vyučovania. Existujú gymnáziá, ktoré majú praktické vyučovanie, z toho dôvodu je miesto praktického vyučovania povinná položka pre odoslanie údajov do RIS. V prípade, že nemáte miesto praktického vyučovania, zvoľte hodnotu 99 – bez praktického vyučovania.
 
6. Prečo naše ŠKD nemá výkaz V40-01?
ŠKD v školskom roku 2024/2025 odovzdávajú výkaz V40-01 pod základnou školou, ku ktorej ŠKD patrí. Prvý riadok výkazu obsahuje počet detí v ŠKD. Odovzdajte teda výkaz V40-01 iba z príslušnej základnej školy aj za ŠKD.
 
7. Čo je potrebné urobiť, ak mám v dávke prekročenú maximálnu kapacitu triedy?

Príčina problému prekročenia kapacity triedy môže byť dvojaká:

  1. Viaceré triedy majú spoločný kód triedy. RIS počíta počet detí/žiakov podľa kódu triedy. Každá trieda musí mať jedinečný kód triedy, to znamená dve rôzne triedy, napr. VII.A a VII.B, nemôžu mať rovnaký kód „VII“.
  2. Deti/Žiaci s ukončeným štúdiom v minulom šk. roku sú započítaní do počtu osôb v triede. V takom prípade skúste odstrániť označenie „Odosielať túto osobu do RIS“ pre ukončené deti/žiakov a odoslať dávku do RIS. Ak dávka do RIS neprejde, vytvorte ukončeným žiakom „fiktívnu“ triedu (rovnakým spôsobom ako bežnú triedu) a zaraďte všetkých ukončených žiakov do tejto fiktívnej triedy.

8. Deti/žiakov z Ukrajiny započítalo v Eduzbere medzi deti/žiakov denného štúdia. Očakávame ich v samostatnom riadku.

Deti/žiaci z Ukrajiny sú v tomto školskom roku pre účely financovania identifikovaní dvojako:

  1. Deti/žiaci, ktorí majú prechodný alebo trvalý pobyt sú pre financovanie započítaní medzi žiakov bežného štúdia a sú financovaní z normatívu.
  2. Deti/žiaci, ktorí majú tolerovaný pobyt, sú započítaní do samostatného riadku a financovaní sú z iných zdrojov.
  3. V prípade, že dieťa/žiak nie je stotožnený s RFO, rovnako sa zaradí medzi bežných žiakov v dennom štúdiu. Ak zistíte, že dieťa/žiak z Ukrajiny, ktorý nemá prechodný alebo trvalý pobyt na SR, bol započítaný do denného štúdia, pošlite požiadavku na stotožnenie dieťaťa/žiaka spolu s jeho EDUID na helpdesk@sk.

9. Čo má škola robiť, ak sa vyskytne problém s uvedením niektorého z jej študijných a učebných odborov (ŠaUO) a ich kódov, ktorý nie je možné riešiť v rámci ŠIS?

Kontaktujte CVTI, konkrétne martin.kovac@cvtisr.sk, s uvedením EDUID školy, kódu študijného a učebného odboru ŠaUO a vyučovacieho jazyka odboru.

10. Ako nastavovať vybraté položky o deťoch, žiakoch a poslucháčoch v ŠIS (aSc agenda, eŠkola).

Pomôcka pre vyplnenie vybraných položiek

11. Ako správne nastavovať základné úväzky pre pedagogických zamestnancov?

Pomôcka pre vyplnenie základných úväzkov PZ

12. Na základe akých zákonov sú školy oprávnené od rodičov resp. zákonných zástupcov žiakov vyžadovať poskytovanie údajov pre centrálny register v rozsahu, v akom sú uvedené v Metodickom pokyne pre aktualizáciu rezortných údajov do CR?
Právo požadovať uvedené údaje od rodičov, resp. zákonných zástupcov žiakov majú školy na základe  § 157 ods. 9 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov, kde sa okrem iného hovorí:
„Školy, školské zariadenia a orgány miestnej štátnej správy v školstve sú oprávnené spracúvať osobné údaje v rozsahu uvedenom v § 157 ods. 3 vo svojich informačných systémoch na účely plnenia ich úloh.“.
Na základe uvedeného, školy nemajú povinnosť žiadať súhlas zákonných zástupcov so spracovaním osobných údajov.
Údaje o zákonných zástupcoch uvedené v § 11 ods. 6 písm. b) zákona č. 245/2008 Z. z.  slúžia iba pre potreby pedagogickej dokumentácie.
K tejto problematike sa viaže aj otázka č. 11.
 
13. Ak má škola nulový počet žiakov a nulový počet zamestnancov, je potrebné robiť prenos údajov do Centrálneho registra?
Každá škola, ktorá je vedená v registri škôl a školských zariadení ako prevádzkovaná škola musí poskytnúť údaje do CR o počtoch svojich žiakov a zamestnancov, aj keď tieto počty budú nulové, ak sa nejedná o prípad riešený v otázke č. 6.
 
14. Škola má zaradenú budovu v sieti ŠaŠZ ako elokované pracovisko, ktoré je na inej adrese ako hlavná budova školy a je v nej iba telocvičňa (dielne, a pod.). Na toto EP nie sú teda priradené žiadne osoby (ani DŽP ani zamestnanci). Čo treba urobiť, aby sa na toto EP nemuseli odosielať údaje do CR?
Takéto elokované pracovisko, ktoré slúži len ako telocvičňa (alebo len ako dielne alebo na podobné účely) musí byť oznámené odboru školstva okresného úradu v kraji sídla školy. V oznámení, že ide o takúto budovu musí byť priložená buď kópia zriaďovacej listiny, kde je táto skutočnosť uvedená, alebo v ňom musí byť priložené čestné prehlásenie riaditeľa školy, že ide o takúto budovu. Okresný úrad po obdržaní takéhoto oznámenia nastaví tomuto EP príznak, že nie je spravodajskou jednotkou.
 
15. Prečo sú na webovej stránke s vybranými údajmi škôl počty žiakov a zamestnancov stotožnených s RFO v niektorých prípadoch nižšie ako celkové počty?
Dôvodov môže byť viac:
  1. Školy posielajú mená, priezviská a rodné priezviská inak ako ich majú deti napr. v rodnom liste. Napr. pošlú Dorotka miesto Dorota, alebo nedajú presne diakritické znamienka ako majú byť. Ďalej, v priezvisku zamestnanca posielajú napr. aj titul. 
  2. Školy posielajú opačne meno, priezvisko.
  3. Školy posielajú iné rodné čísla ako majú dané osoby v skutočnosti. Školy by mali tieto údaje zistiť podľa rodných listov resp. iných úradných dokumentov.
  4. Školy posielajú v menách alebo priezviskách jednotlivé písmená oddelené medzerami (napr. „P r i e z v i s k o“ namiesto „Priezvisko“).
V týchto prípadoch sa osoba nenájde v databáze RFO a nie je započítaná do počtu stotožnených s RFO.
 
16. Ako je to s povinnosťou škôl odoslať údaje zákonných zástupcov detí, žiakov do CR?
Momentálne je stále platný zákon 245/2008 v plnom rozsahu a zároveň p. minister dal v r. 2015 stanovisko: „....do prehodnotenia rozsahu požadovaných údajov o zákonných zástupcoch zmenou školského zákona alebo do času, kým sa nevyrieši otázka iného možného spôsobu spracovávania údajov o zákonných zástupcoch, nebudeme tieto údaje požadovať a budeme rešpektovať, ak ich zákonní zástupcovia neposkytnú“.  Preto tie školy, ktoré majú osobné údaje zákonných zástupcov vo svojich ŠIS a sú ochotné ich do CR odoslať ich môžu odoslať, tie školy, ktoré tieto údaje nemajú, alebo ich nechcú odoslať tak nemusia urobiť.
 
17. Aký študijný odbor treba nastaviť žiakom, ktorí navštevujú špeciálnu triedu v bežnej základnej škole?
Žiakom sa zadá kód 793xxxx podľa nasledujúcej tabuľky:
7930 A 00   špeciálna základná škola prípravný ročník
7931 B 00   špeciálna základná škola a škola pre žiakov so ŠVVP  1. stupeň
7931 B 01   špeciálna základná škola 1. stupeň s MP variant A
7932 B 01   špeciálna základná škola 1. stupeň s MP variant B
7933 B 01   špeciálna základná škola 1. stupeň s MP variant C
7935 D 00   špeciálna základná škola a škola pre žiakov so ŠVVP  2. stupeň
7935 C 01   špeciálna základná škola 2. stupeň s MP variant A
7936 C 01   špeciálna základná škola 2. stupeň s MP variant B
 
18. Sme materská škola. Môžeme evidovať aj deti mladšie ako dva roky?
V súlade s § 59 ods. 1 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov výnimočne možno do materskej školy prijať aj dieťa od dvoch rokov veku. V súlade s § 3 ods. 1 vyhlášky MŠ SR č. 306/2008 Z. z. o materskej škole v znení vyhlášky MŠ SR č. 308/2009 Z. z. dieťa po dovŕšení dvoch rokov veku môže byť prijaté do materskej školy, ak sú vytvorené vhodné materiálne, personálne a iné potrebné podmienky. Inými podmienkami sú predovšetkým kapacitné podmienky.
Dieťa mladšie ako dva roky nemožno do MŠ prijať a to ani na adaptačný pobyt alebo diagnostický pobyt v materskej škole.
Prijatie dieťaťa mladšieho ako dva roky do materskej školy zaradenej v sieti škôl a školských zariadení je porušením platného právneho stavu. Preto takéto deti nie je možné ani evidovať v školskom informačnom systéme a ani v RISe.
 
19. Ako máme uviesť vychovávateľky, keď niektoré z nich nemajú priamu vyučovaciu činnosť?
Do CR máte evidovať všetky vychovávateľky. Pre vychovávateľky, ktoré nemajú vyučovaciu činnosť je potrebné nastaviť v položke „Reálna vyučovacia činnosť/výchovná činnosť/odborný výcvik“ počet hodín ich výchovnej činnosti. Pre ostatné, ktoré majú vyučovaciu činnosť je potrebné nastaviť počet vyučovaných hodín do položky „Dopĺňanie úväzku vyučovacou činnosťou“.
 
20. Čo znamená názov, resp. skratka "Forma osobitná-nadväzujúca OVP"?
OVP zanamená "odborné vzdelávanie a príprava".  V číselníku  pre Forma osobitná-nadväzujúca OVP sa nachádzajú formy osobitného spôsobu plnenia školskej dochádzky (§ 23 zákona č. 245/2008 Z. z.) a aj nadväzujúce formy odborného vzdelávania a prípravy. Plný názov by bol veľmi dlhý, preto sme ho skrátili na "Forma osobitná-nadväzujúca OVP".
 
21. Ako majú zadávať údaj o ročníku dieťaťa materské školy?
Údaj o ročníku je pre deti, žiakov, poslucháčov v RISe povinný údaj. Preto ho musia zadávať aj MŠ. MŠ ako ročník nesmú zadať N-nultý, P-prípravný, U-úvodný. Odporúčame MŠ zadávať hodnotu ročníka podľa veku dieťaťa ku koncu decembra nasledovne: 2-3 roky prvý ročník, 3-4 roky druhý ročník, 4-5 rokov tretí ročník, 5-6 rokov štvrtý ročník, viac ako 6 rokov piaty ročník.
 
22. Sme spojená škola. Odosielajú údaje zo ŠIS iba organizačné zložky alebo aj spojená škola?
Údaje za DŽP zo ŠIS posielajú jednotlivé organizačné zložky spojenej školy. Spojená škola posiela zo ŠIS údaje o zamestnancoch všetkých svojich org. zložiek. Spojená škola tiež robí tlač Eduzber protokolu za všetky organizačné zložky.