Tlačte ak je to nevyhnutné. Šetríme spolu prírodu.
Školské zariadenie uvedie údaje o
Skutočný počet klientov je počet detí vo veku od narodenia do ukončenia sústavnej prípravy na povolanie, prijatých do CŠPP, ktorým bola v uplynulom školskom roku CŠPP poskytnutá služba. Za poskytnutú službu sa považuje výkon pre dieťa, jeho zákonného zástupcu alebo učiteľa, ktorý ho vzdeláva. Za poskytnutú službu sa nepovažuje výkon spojený s ich evidenciou. Za sústavnú prípravu na povolanie sa považuje vzdelávanie po ukončení povinnej školskej dochádzky až do získania vysokoškolského vzdelania druhého stupňa (§ 10 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov).
Prepočítaný počet zamestnancov (PPZ) je súčet počtu zamestnancov (okrem prevádzkových a obslužných ako napr. vrátnik, upratovačka, ekonóm a pod.), ktorých má organizácia (CŠPP) zahrnutých do evidenčného stavu k 15.9. aktuálneho roka s pracovným úväzkom prepočítaným na plne zamestnaných (týždenný pracovný úväzok každého zamestnanca dohodnutý v pracovnej zmluve sa vydelí 37,5 hod.).
Všetky výkony sú rozdelené podľa priemernej časovej náročnosti do 4 kategórií ( I. – IV.).
V každej kategórii sú výkony rozdelené podľa charakteru činnosti na:
Výkony v kategórii priama činnosť s klientom – sú také odborné výkony, ktoré zabezpečujú komplexnú starostlivosť o klienta formou depistážnych, diagnostických, intervenčných, liečebno-pedagogických, poradenských, terapeutických a preventívnych aktivít s individuálnym klientom alebo skupinou. Pri vykazovaní skupinových činností v rámci tejto kategórie sa počet výkonov nenásobí počtom účastníkov v skupine.
Výkony v kategórii metodická a nepriama činnosť predstavujú odborné aktivity spojené s vedením agendy klientov, prípravy na priamu činnosť, vypracovanie pokynov, návrhov a odporúčaní pre ďalšiu pedagogickú a odbornú starostlivosť o klienta, intervízia, supervízia a spolupráca s odborníkmi a organizačná činnosť. Do tejto kategórie nemožno zaradiť výkony súvisiace s kariérovým rastom zamestnancov, vedením študentov počas ich praxe, tvorbu projektov a ďalšie činnosti, ktoré zamestnanec nemá priamo v náplni práce.
VYSVETLIVKY POLOŽIEK |
Výkony: |
kategória I |
Priama činnosť s klientom
Adaptácia klienta
Parciálna diagnostika (binokulárnych funkcií, očných pohybov, orientačná diagnostika vnímania kontrastu; oromotoriky, naratív, sluchovej
a fonematickej diferenciácie, farebného videnia, sluchovej diferenciácie, rozsahu zrakového poľa, sluchovej analýzy a syntézy,
fonematického uvedomovania, mikromotoriky očných pohybov, výslovnosti na úrovni slova, priestorovej
orientácie a časovej postupnosti, spontánnej rečovej produkcie, verbálnej dyspraxie, motoriky – hrubej, jemnej, grafomotoriky, orientačná diagnostika zrakovej ostrosti; úrovne sociálneho vývinu, sebaobsluhy (udržiavanie hygieny,
stravovanie, obliekanie, obúvanie), úrovne čítania, foneticko-fonologickej úrovne
reči, komunikačného správania,
vývinovej praxie, dynamickej praxie, priestorovej orientácie a mobility, plynulosti
reči, porozumenia, kresby, laterality)
Parciálna intervenčná činnosť
(program na očné pohyby; nácvik
vizuomotorickej koordinácie s využitím špeciálnych
edukačných pomôcok, vizuomotorickej koordinácie, sebaobslužných
činností; Gordiho zábavné počty; Čitateľské tabuľky)
Krátka pravidelná liečebná rehabilitácia
(Schwarzova metóda, metóda
konduktívnej pedagogiky, orofaciálna
stimulácia)
Inštruktáž rodiča
Metodická a nepriama činnosť
Základná administratíva:
(katalógový list, vedenie školského registra a evidencia klienta
v registračnom programe, potvrdenia o návšteve, rozhodnutie
o prijatí klienta, odporúčanie na špeciálnu úpravu školského prostredia)
Podávanie informácií o technických rehabilitačných prostriedkoch
|
kategória II |
Priama činnosť s klientom
Depistážna činnosť
(rozhovor, skríning, vyhodnotenie)
Diagnostická činnosť
(diagnostika štýlu učenia, kompenzácií,
pamäti, diagnostický špeciálnopedagogický rozbor audiogramu, zisťovanie konkrétneho dopadu sluchového
postihnutia na reč; diagnostika MLU,
FMLU; diagnostika interakcie medzi rodičom a dieťaťom, úrovne komunikačných schopností, prostredia
(domáce prostredie, škola); orientačné vyšetrenie nadmernej námahy
a psychickej tenzie; diagnostický, anamnestický rozhovor,
diagnostika pozornosti, hry, úrovne písania, percepcie, funkčného
zraku, rečového vývinu, reči (expresia, impresia),
percepcie (zrakovej, sluchovej, hmatovej, vestibulárnej,
kinestetickej, vlastnej telesnej schémy), orientačné vyšetrenie telesného
vývinu, analýza videonahrávky na posúdenie jazykových schopností alebo fluencie)
Intervenčná činnosť
(KIJKDOOS, Boardmaker, cvičenia na rozvoj jemnej
motoriky, nácvik používania kompenzačných pomôcok, Alik web, FONO, DysCom, Sindelar – nápravné
zošity, Hypo program, nácvik čitateľských
zručností, nácvik podmieňovania zvukov, metóda Dobrého štartu, stimulačný program funkčný, metóda fonematického uvedomovania Eľkonina, KUPUB, KUPREV, KUPOZ, KUMOT, korekčný program
zameraný na druh postihnutia,
narušenia, stimulácia dieťaťa raného veku, utváranie matematickej symboliky
a matematických schopností, nácvik sociálnej komunikácie, rozvíjanie
porozumenia reči, stimulácia morfologicko-syntaktickej roviny reči,
stimulácia lexikálno-sémantickej roviny reči, nácvik správnej výslovnosti, foneticko-fonologická
terapia, terapia zajakavosti, nácvik používania AAK, komunikačný tréning
partnerov v AAK)
Liečebná rehabilitácia
(psychomotorické cvičenia, bazálna stimulácia, koncentrovaná – pohybová
terapia, Bobathova metóda, vodoliečba, masáže, tanečno-pohybová
terapia, multisenzoriálna stimulácia, fyzikálna
terapia, Vojtova metóda, Kabátova metóda,
senzomotorická stimulácia, kondičné cvičenia na rehabilitačných zariadeniach,
nácvik špecifických funkcií pohybového
systému, mäkké techniky)
Sociálnoprávne poradenstvo
Poradenstvo v oblasti profesionálnej orientácie
Poradenstvo v otázkach formovania partnerských vzťahov, výchova
k manželstvu a rodičovstvu
Webové poradenstvo
Metodická a nepriama činnosť
Odborné posúdenie správ a postupov
Záznamy o klientovi, odporúčania, pokyny
(zbieranie anamnestických dát pred vyšetrením, osobný spis klienta; odporúčanie na odklad
začiatku povinnej školskej dochádzky, na pridelenie asistenta učiteľa, na
oslobodenie žiaka od povinnosti dochádzania do školy, na preradenie žiaka do inej školy
a školského zariadenia, na špeciálnu úpravu učebných plánov, úprav
v učebných predmetoch, na zaradenie dieťaťa na adaptačný
a diagnostický pobyt v školách a školských zariadeniach, pre odbor sociálnych vecí a rodiny, k celoplošnému
testovaniu (Maturita, Testovanie 9); vypracovanie pokynov na rôzne formy výchovy a vzdelávania,
pokynov k celoplošnému testovaniu (Maturita, Testovanie 9), návrhov na
riešenie konkrétnych pedagogických problémov, námetov na úpravu podmienok; zostavenie
diagnostického súboru pre vyšetrenie
podľa individuálnych potrieb klienta)
|
kategória III |
Priama činnosť s klientom
Komplexná diagnostická činnosť
(zrakových funkcií, vývinovej úrovne dieťaťa, v oblasti
profesijnej orientácie, diagnostické pozorovanie prejavov u dieťaťa,
žiaka v rodine, v škole,
osobnosti, diagnostické skúšanie - zisťovanie úrovne školských
vedomostí a zručností, predškolských a školských schopností, úrovne
matematických schopností)
Komplexná intervenčná činnosť
(stimulácia dieťaťa školského a predškolského veku, stimulačný
program vývinový, individuálna edukácia, Inštrument kognitívneho obohacovania
podľa Feuersteina,
reedukačný program, kompenzačný program, krízová intervencia)
Terapeutická činnosť
(arteterapia,
EEG biofeedback, neurofeedback, socioterapia,
terapia hrou, psychoterapia, rodinná trapia, montessori terapia, terapia
prostredníctvom umeleckých médií, muzikoterapia, relaxačné cvičenia, snoezelen, logoterapia,
činnostná terapia, canisterapia, hipoterapia, HRV
biofeedback)
Špeciálnopedagogické poradenstvo
(metodické usmerňovanie pedagogických zamestnancov, výcvik
rodiča ambulantne, výcvik rodiča počas intervenčnej starostlivosti, výber,
testovanie, nácvik používania kompenzačných a rehabilitačných pomôcok,
PC – programy, uvedenie do problematiky priestorovej orientácie samostatného pohybu ZP na
zisťovanie úrovne dieťaťa v POSP)
Terénne špeciálnopedagogické poradenstvo
(práca s rodičom v domácom prostredí
rodiny, príprava učiteľa bežnej školy na vzdelávanie žiaka so zdravotným
znevýhodnením, účasť na rodičovských združeniach)
Psychologické poradenstvo
(zamerané na kognitívny, osobnostný a sociálny vývin dieťaťa)
Metodická a nepriama činnosť
Tvorba stimulačných a intervenčných programov
(vypracovanie správ o sociálnom prostredí
dieťaťa, vypracovanie dlhodobého
a krátkodobého rehabilitačného
plánu, vypracovanie pokynov k IVVP, vypracovanie návrhov na prijatie
žiaka so ŠVVP do školy, vypracovanie a používanie školskej dokumentácie
a dokumentácie terénneho špeciálneho pedagóga, príprava a tvorba
stimulačných programov a metodických
materiálov)
Modifikácia textov, materiálov a pomôcok
Supervízia
Evaluácia výsledkov diagnostiky
Medializácia činnosti CŠPP
|
kategória IV |
Priama činnosť s klientom
Diagnostika všeobecných rozumových schopností
Preventívna činnosť
(preventívne programy s rizikovými skupinami rodičov
deti so zdravotným postihnutím, preventívne besedy so žiakmi)
Metodická a nepriama činnosť
Vypracovanie správ, plánov a pod.
(vypracovanie
Plánu starostlivosti o dieťa, žiaka (ročný) terénnym špeciálnym
pedagógom, vypracovanie správ zo špeciálno-pedagogického vyšetrenia, vypracovanie správ zo psychologického
vyšetrenia,
vyhotovenie informačných brožúr
a ich distribúcia)
Organizačná činnosť
(krátkodobé rehabilitačno-reedukačné pobyty pre rodiny s deťmi, školenia
a odborné semináre, kurzy, prednášky, exkurzie; spolupráca s OZ, inými
právnickými osobami a verejnosťou; prevádzkovanie depozitára
kompenzačných pomôcok)
|
Skutočný počet klientov |
Uvedie
sa skutočný počet klientov - detí a žiakov vo veku od narodenia do
ukončenia prvej prípravy na povolanie prijatých do školského zariadenia,
ktorým bola v uplynulom školskom roku poskytnutá
služba.
|
Prepočítaný počet zamestnancov |
Uvedie sa prepočítaný počet zamestnancov podľa stavu k 15.09.2024 |